Opas avaa käytännönläheisesti, kuinka yritykset voivat jatkossa lainmukaisesti esittää markkinointiviestinnässään väittämiä ilmasto- ja luontovaikutuksistaan. Kolmiosaisen oppaan ovat toteuttaneet yhteistyössä Compensate-säätiö, Laininen Law ja Luontoa.
Oppaan ensimmäisessä osassa tarkastellaan väittämien murrosta, jossa epäonnistumiset vapaaehtoisessa hiilimarkkinassa ovat saattaneet markkinat halvaannuksen tilaan – ja esitetään ratkaisuja, miten voidaan välttyä toistamasta samoja virheitä luonnonarvomarkkinassa.
Toisessa osassa luodaan katsaus ilmasto- ja luontoväittäminen sääntelyn nykytilaan ja valmisteilla olevaan Green Claims -direktiiviin sekä käydään läpi kuluttajaviranomaisen ratkaisuja ympäristöväittämistä. Siinä esitetään myös keskeiset periaatteet ilmasto- ja luontoväittämien esittämiseen.
Oppaan kolmas, Luontoan tuottama osuus keskittyy vaikuttavaan luontotyöhön väittämien takana. Tämä pitää sisällään arvoketjun ja sen ympäristövaikutusten selvittämisen sekä luontotyön integroimisen osaksi yritysten arkea, johtamista ja viestintää.
Väittämä on jäävuoren huippu ja yleisölle näkyvä osa yrityksessä tehdyistä ilmasto- ja luontotoimenpiteistä. Asianmukaiset väittämät pohjautuvat aina todellisiin toimenpiteisiin luonto- ja ilmastovaikutusten vähentämiseksi.
Oppaan voi ladata Compensate-säätiön sivuilta.